Wednesday 21 May 2014

Pahala? Ada Ke Tak?

Ini cuma pandangan dan pendapat saya tentang pahala. Saya tidak memaksa orang lain untuk menerima pandangan ini. Terpulang pada anda untuk memakai mana-mana pandangan yang anda suka. Saya tidak berniat untuk membincangkan tentang pekara ini dari mana-mana sudut pandangan. Saya hanya cuma memberi pandangan saya sahaja. Maaf kalau anda tidak boleh menerima pandangan saya ini.

Pahala. Satu pemberian dari Allah untuk mereka yang telah membuat amal kebajikan, kebaikan, sembahyang, pahala, zikir, sedekah, zakat, haji, umrah dan berbagai lagi. Itulah yang sedia faham oleh kebanyakkan umat Islam.

Saya cuma minta faham maksud hamba. Di dunia ini kita pun tahu di zaman dahulu, hamba-hamba di dunia ini, bekerja tanpa upah dan tanpa gaji. Mereka cuma diberi makan, itupun sekadar untuk hidup dan boleh bekerja. Saya pula pelik mengapa kita yang mengaku hamba, sering mengharap pahala bila berbuat sesuatu. Kita ini hamba Allah yang hina, tiada apa-apa, semua yang ada pun Allah bagi, tapi bila kita buat sesuatu yang baik, kita meminta pahala dari tuan kita. Macamana hamba boleh minta pahala dari tuan? Kalau zaman dahulu, hamba yang minta gaji dari tuan, mungkin akan diseksa atau dibunuh. Kita pula tanpa rasa malu dan sedar diri ini hamba yang hina, minta pahala dari tuan kita. Betul ke cara kita? Sudahlah semuanya dapat free, lagi nak minta pahala. Nyawa dan tubuh percuma untuk ambil nikmat yang tidak terhitung, lagi nak minta pahala. Maaf cakap, bagi saya pahala tidak wujud dan tidak perlu wujud pun. Nikmat nyawa dan tubuh ini sudah lebih dari pahala yang sebesar alam Allah yang terjangkau oleh manusia. Mungkin nikmat ini lebih besar dari tujuh petala langit dan bumi. Maka apa perlu harap pahala, minta pahala, nak pahala, cari pahala?

Cari Allah itu lebih cukup dari pahala. Cari Allah tak perlu pahala. Cinta Allah tak perlu pahala. Suka Allah tak perlu pahala. Ambil nikmat Allah tak perlu pahala. Jangan biadap dengan Allah, semuanya nak pahala. Allah itu tuan dan tuhan kita. Kita ini hamba hina, mati dimakan ulat mayat. Berbau busuk di dalam tanah. Sikit-sikit nak minta pahala. Sedarlah diri. Tiada pahala kalau sudah ada Allah.

No comments:

Post a Comment