Friday 9 May 2014

Adakah Wali Nak Jadi Wali?

Wali Allah, hebat! Boleh jalan atas air, boleh terbang di atas angin. Siapa yang nak? Semua pun nak! Benarkah begitu?

Tuan-tuan, wali ini mengikut cerita yang pernah saya baca, biasanya diberitahukan oleh seorang lagi wali yang mempunyai pangkat wali yang biasanya lebih tinggi dari wali yang ditemuinya. Mungkin ada antara mereka ini tidak tahu pun yang mereka itu wali sehingga mereka menghembuskan nafas mereka yang terakhir, dan wali-wali ini tidak seorang pun di antara mereka yang ingin menjadi wali. Mereka ini cuma orang-orang yang memuja dan memuji Allah dan sentiasa berkata-kata dengan Allah sepanjang umur mereka. Tidak pernah terlintas sedetik pun di hati mereka, aku nak jadi wali. Mereka ini cuma berkata, aku ingin bersama Allah, dan aku ingin kenal sangat akan Allah dan rahsia-rahsianya.

Mereka-meraka ini jika pun ada kelebihan seperti berjalan atas air, terbang seperti angin, bukanlah atas kehendak dan keinginan mereka. Ketika mereka berjalan dan terbang itu, tidak ada sedetik pun perasaan bangga diri, riak, takkabur dengan apa yang mereka lakukan. Jika ada perasaan-perasaan itu walau sedetik pun, maka terhempaslah mereka ke bumi, atau lemaslah mereka di dalam air.

Mereka membuat segala-galanya itu atas izin Allah dan keperluan yang Allah izinkan. Bukan sebab untuk menunjuk-nunjuk atau seumpamanya. Ingatlah kita bukan nak jadi wali, kita nak jadi hamba. Maka jadilah hamba sehina-hinanya di atas muka bumi ini. Selain dari itu, semua urusan tuan punya bumi.

Harap janganlah ada yang belajar ilmu Allah ini untuk jadi wali, maka anda pasti tidak bertemu apa-apa. Takut-takut lagi menjadi semakin sesat.

No comments:

Post a Comment