Monday 12 May 2014

Bumi dan Big Bang

Teori ini telah kedengaran sejak manusia mula rasa dirinya pandai untuk tafsirkan alam ini. Dalam mentafsirkan alam ini, manusia cuba untuk menidakkan Allah. Manusia suka kepada benda yang tiada kepastian. Sebab itu jika ilmu Allah itu tidak boleh ditafsirkan oleh akal manusia, jadi manusia cuba berteori.

Untuk mengadakan dan mewujudkan bumi, manusia dengan mudah mengatakan ia terjadi dengan big bang. Teori manusia ialah sebelum ada sesuatu, perlu ada sesuatu berlaku, maka wujudlah big bang. Persoalannya, siapa pula yang mewujudkan big bang, sebab manusia suka mewujudkan sesuatu untuk mewujudkan sesuatu selepas itu, nyatakan dengan jelas, apa benda dalam big bang tu tiba-tiba boleh meletup secara tiba-tiba. Untuk mewujudkan bumi perlu big bang. Untuk mewujudkan big bang pulak, perlu apa? Cuba undurkan lagi? Apa lagi yang perlu wujud sebelum big bang? Tidak boleh kita bercakap tanpa bukti. Itu akan melemahkan fakta. Mana boleh bom meletup tanpa suis, tanpa api. Api takde, suis takde, bom meletup. Kedengarannya agak lucu, tetapi bila sebut big bang, banyak manusia percaya tanpa kelucuan.

Mana boleh semula jadi, mesti ada benda yang mewujudkan big bang, carilah benda apa yang mewujudkan big bang tu. Kupas lagi, cari bukti lagi, cari fakta lagi, cari, cari dan cari. Allah dah sebut banyak dalam Al-Quran. Sesiapa yang Allah nak tutup matanya, memang apa pun dia tak nampak. Sesiapa yang Allah nak bukakan matanya, semua pun dia nampak. Perlukah kita melayan teori dongeng orang yang telah dibutakan mata dan akal mereka oleh Allah? Cukuplah kita doakan supaya Allah bagi mereka hidayah sebanyak-banyaknya.

No comments:

Post a Comment