Thursday 15 May 2014

Menterjemah Ilmu Makrifat

Ilmu ini memang selalu cuba diterjemahkan oleh sesiapa sahaja, yang agak menyedihkan ilmu ini diterjemahkan oleh orang yang tidak faham makrifat. Mana mungkin mereka yang tidak kenal Allah mentafsirkan ilmu dari mereka yang kenal Allah. Tafsiran meraka adalah salah dan sangat salah. Kadangkala tidak sukar untuk mengetahui yang mentafsirkan ilmu Allah ini, faham atau tidak ilmu yang ditafsirkannya. Ayat yang digunakan untuk mentafsir sahaja sudah cukup memberitahu yang mentafsir itu tidak faham apa yang ditafsir.

Sebagai contoh, ayat 'Aku adalah Allah, sembahlah Aku'. Ayat ini tidak pernah pun ditafsirkan oleh pengeluar ayat, kerana selepas itu dia dipancung, tetapi yang membaca cerita ini yang cuba mentafsirkan ayat itu mengikut selera masing-masing. Maka banyaklah terjemahan dari ayat yang dibaca itu. Sampaikan apa diterjemahkan itu adalah salah dan tidak betul terjemahannya. Hanya mereka yang benar-benar faham maksud halus ayat itu yang tahu terjemahan yang cuba diberikan itu adalah salah.

Saya tidak salahkan mereka. Memang ilmu makrifat ini cuba ditafsir oleh ramai orang. Ada pula di antara mereka yang mengaku ahli dan pakar dalam ilmu makrifat. Sedangkan sebenarnya mereka tak tahu apa-apa tentang Allah, yang saya ingin mereka faham dan buat ialah, selepas ini janganlah mentafsir ilmu makrifat jika anda tidak kenal Allah. Jangan ulas apa-apa. Biarkan ayat makrifat itu sendiri dengan ayatnya. Jangan ulas apa-apa. Ceritakan sahaja ayat itu tanpa ulasan. Kalau ada orang minta ulas, kata sahaja saya tidak faham jadi saya tak boleh ulas. Ayat itu dikeluarkan begitu maka saya cuma ikut ayat asal tanpa sebarang ulasan atau terjemahan dan tafsiran. Itu lebih baik dari anda tersalah tafsir. Bukan apa, dikhuatiri dalam majlis itu ada yang faham tentang ayat itu dan mungkin nanti anda akan dipersalahkan kerana menyalah tafsir ayat itu, dan ianya memang salah anda, kerana cuba mentafsir sesuatu yang anda tidak faham.

Saya harap dalam ulasan ringkas ini anda dapat faham maksud saya. Jangan ulas, terjemah atau tafsir sesuatu ayat makrifat sekiranya ada tidak kenal Allah dan faham maksud halus ayat itu.

No comments:

Post a Comment