Saturday 18 October 2014

Soalan-soalan Ganas?

Soalan yang aku utarakan ini, hanyalah soalan yang pernah aku baca dan dengar dari bermacam-macam orang. Jadi aku utarakan di sini sebagai bahan bacaan sahaja dan bukan untuk mencari jawapan. Mungkin tiada lagi sesiapa yang pernah menjawabnya, ataupun ada yang pernah menjawabnya cuma mungkin aku tidak pernah mendengarnya.

Soalan-soalan ini amatlah pelik dan memeningkan. Jadi bacalah ia hanya sebagai satu cerita sahaja. Jangan dicarikan jawapannya. Takut-takut nanti sesat pulak jadinya ataupun takut nanti tak jumpa pula jawapannya.

Aku seorang manusia, duduk di atas gunung, aku tidak pernah berkahwin, aku tidak pernah menyentuh arak, malah aku tidak pernah menyentuh wanita seumur hidupku, Islam tidak pernah sampai kepada aku, bila aku mati di manakah tempatku? Aku tak pernah tahu Allah dan Islam di dalam hidupku, tiada orang islam yang pernah naik ke gua aku yang tinggi di atas gunung itu, tv tiada siaran di sana, internet pun tiada coverage di sana, tiang telefon pun tak boleh nak dipasang sebab rumah kediaman dan kedai tiada di atas gunung sana, yang ada hanya manusia dan rumah ibadat. Aku tak pernah dengar tentang Islam dan Allah dalam hidup aku. Patut ke aku dimasukkan ke neraka?

Aku seorang nenek tua, aku membesarkan anak-anakku dan sekarang aku membesarkan cucu-cucuku di sebuah pendalaman. Aku juga tidak pernah dengar tentang Islam dan Allah. Bila aku mati di manakah tempatku?

Aku seorang wanita, aku sembahyang lima waktu sehari. Aku selalu dengar penghuni neraka paling ramai wanita. Kenapa pula aku perlu sembahyang kalau setakat ingin dimasukkan ke neraka. Islam tidak adil kerana ramai wanita masuk neraka, sedangkan agama lain, tidak begitu. Mereka yang berdosa akan diampunkan sekiranya bertaubat dan berpeluang masuk ke syurga. Lebih baik aku masuk agama lain, jadi peluang aku masuk syurga lebih cerah.

Aku dari agama lain, aku dengar orang Islam cakap hanya orang Islam sahaja yang masuk syurga, semua orang dari agama lain akan masuk neraka. Jadi kenapa tuhan kalian sahaja yang benar, dan tuhan selain Islam salah. Sekiranya aku mengamalkan agamaku dengan betul, tiada peluangkah aku ke syurga?

Allah ciptakan manusia, Allah ciptakan agama. Kenapa pula agama-agama lain tiada peluang untuk masuk ke syurga. Adakah Allah ciptakan manusia dan agama lain itu untuk di bakar di dalam api neraka?

Sebenarnya semua agama mengajar menuju kepada tuhan, tuhan itu satu, jalan nak menuju tuhan sahaja yang banyak, jadi semua agama adalah benar, kerana percaya tuhan yang satu. Jadi siapa yang baik walaupun dia dari agama lain, dia akan masuk syurga yang sama dengan orang Islam masuk. Siapa yang jahat akan masuk neraka yang sama orang Islam masuk.

Itu adalah contoh-contoh sedikit dari banyak soalan yang aku dengar dalam hidupku. Baca sahaja dan jangan difikirkan jawapannya. Aku tidak meminta kalian menjawabnya, kerana jawapan kalian nanti akan mengundang perbalahan, pertengkaran, perselisihan, pergaduhan, dan sejuta macam kemungkinan. Aku serah pada Allah yang Maha Tahu untuk menjawabnya. Aku hanya hamba bodoh dalam menjawab. Aku tak tahu jawapan. Biarlah Allah sahaja yang jawab.

No comments:

Post a Comment