Monday 6 October 2014

Realiti dan Fantasi

Realiti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Realiti dalam kegunaan harian bermaksud "keadaan sesuatu seperti mana ia wujud"[1]. Istilah realiti, dalam erti paling luas, termasuk segala yang sedia ada, sama ada ia boleh dilihat, boleh difahami, atau kelihatan dirinya tidak konsisten dari segi sains, falsafah, atau mana-mana sistem analisa yang lain. Realiti dalam maksud ini bolehlah termasuk adanya dan tidak adanya jisim tersebut, manakala kewujudan sering terhad kepada adanya (bandingkan dengan alam semula jadi).

realiti(réaliti) keadaan yg nyata (bukan khayalan), kenyataan, hakikat:

Fantasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fantasi (atau khayalan) ialah satu genre yang menggunakan kuasa ajaib dan bentuk kuasa ghaib lain sebagai unsur utama plot, tema dan/atau latar. Banyak karya dalam genre ini terjadi di dunia atau planet rekaan di mana kuasa ajaib adalah biasa.

fantasi1. imaginasi yg tidak dibatasi oleh kenyataan, angan-angan, khayalan: utk dapat mencipta cerita yg baik, diperlukan ~; 2. ciptaan imaginasi yg tidak terbatas, sama ada dinyatakan atau semata-mata dibayangkan: pd kesimpulannya, semua drama adalah ~; 3. sesuatu yg dibuat (dipakai) utk perhiasan (bukan utk kegunaan sebenarnya);sapu tangan ~ sapu tangan utk perhiasan; saku ~ saku yg tidak digunakan (hanya utk perhiasan sahaja); berfantasi berkhayal, berangan-angan; memfantasikan mengkhayalkan, mengangan-angankan.

Kebanyakkan dari kita masih samar-samar antara keduanya itu, sedangkan ianya amat jelas dan terang nyatanya. 'Keadaan sesuatu seperti mana ia wujud'. Saya pernah menerangkan sebelum ini, sesuatu yang akan hancur tidak layak memegang gelaran wujud. Di sini sepatutnya sudah dapat dilihat yang mana satukah realiti dan yang mana satukah fantasi. Adakah jasad ini relaiti? Mana mungkin daging yang akan hancur dimakan ulat mayat layak dipanggil realiti. Jadi daging manakah yang realiti? Sudah tentu sesuatu di sebalik daging itu yang realiti. Ramai orang tidak dapat melihat sesuatu di sebalik daging. Jadi mereka tidak faham yang mana satukah fantasi.

Tuan-tuan, senang untuk difahami, hidup di dunia ini semuanya mimpi atau fantasi. Hidup di dalam kubur itulah yang realiti dan pasti. Satu realiti yang banyak orang tidak mahu memahaminya, dan ramai antara mereka masih dan selalu mengejar mimpi dan fantasi. Saya nak tanya, apakah faedah yang kita dapat dari mengejar mimpi, fantasi atau khayalan. Jawapannya ialah tiada apa-apa yang kita akan dapat dari fantasi atau kyayalan. Jadi apakah yang sebenarnya kita kejar dari khayalan yang palsu di dunia ini? Apakah yang kita kejar?

Tuan-tuan kalau nak kejar, kejarlah yang realiti. Iaitu kejarlah mati, kejarlah mayat, kejarlah alam kubur, kejarlah akhirat dan kejarlah Allah. Semua yang saya sebutkan tadi itulah yang realiti, yang nyata, yang pasti, yang kekal dan yang abadi. Mengejar benda yang raeliti ini banyak faedahnya. Sebab ianya wujud dan kekal. Alam di sebelah sana tidak akan hancur, alam yang disebelah sana adalah yang pasti dan yang kekal abadi. Kejarlah yang abadi, kejarlah sesuatu yang pasti, kejarlah sesuatu yang realiti. Janganlah diri kita ini mudah sangat ditipu dengan yang khayalan. Jangan selalu sangat bermimpi. Bangunlah dari tidur. Bukalah mata hati anda kepada realiti yang sebenarnya. Sudah-sudahlah duduk dalam alam mimpi sebegitu lama. Basuh muka, gosok gigi tengok-tengoklah dunia realiti yang di sebelah sana.

Untuk bangun dari mimpi memerlukan kejutan. Macam orang yang dipanggil tidur mati, kalau bom meletup disebelah pun takkan sedar. Jangan kejut dia guna bom, kejutkan dia guna sebaldi air sejuk, simbah dimukanya. Orang yang tidur mati pun pasti akan bangun, kecualilah dia telah mati, sebab dia sudah pun berada di alam realiti. Saya cuma nak bangunkan tuan-tuan yang sedang lena diulit mimpi. Alam sebelah sana sudah pun di ceritakan dalam kalam Allah. Buka dan baca, itulah cerita realiti. Jangan asyik sangat dengan cerita mimpi yang tak kemana ni.

Tuan-tuan, sedarlah sekarang mana yang mimpi dan mana yang realiti. Saya cuma nak bangunkan tuan-tuan dari mimpi. Supaya nanti tidur di dalam kubur yang realiti tidak akan menakutkan tuan-tuan sebab tuan-tuan memang telah sedar tentang realiti di dalam kubur. Biar kita sedar tentang tidur yang realiti lebih awal daripada tiba-tiba sahaja kita sudah pun tidur dalam tanah. Bertilamkan lumpur, bertemankan ulat mayat dan bebalutkan selimut tipis yang murah.

Saya hanya akan bercakap tentang realiti, saya tidak bercerita tentang fantasi. Di sini tiada cerita fantasi, hanya ada cerita realiti yang pasti. Takut? Tiada siapa yang berani untuk tidur di dalam kubur. Ketika kita hidup pun kita tidak berani untuk tidur di dalam kubur setiap hari. Apalagi bila kita mati. Cuma lebih baik kita ambil tahu pasal bilik tidur kita yang lagi satu itu sekarang dan lebih awal, daripada kita dimasukkan tanpa rela ke bilik tidur itu.

Harap selepas ini, tuan-tuan hanya mengejar yang realiti, janganlah lagi kejar yang fantasi. Lupakan cerita yang mengkhayalkan, kembali kepada cerita sebenar yang realiti.

No comments:

Post a Comment