Sunday 17 August 2014

Orang Syariat Mengupas Hakikat

Saya telah katakan dalam post sebelum ini
Janganlah anda mengupas sesuatu yang anda tiada kefahaman tentangnya
Takkanlah dengan mengaji beberapa puluh dan ratus kitab anda telah layak mengupas sesuatu yang anda tidak pernah merasainya

Orang yang tidak merasai Allah, jangan kupas dan cakap tentang Allah
Seperti durian, anda membaca sejuta kitab tentang rasa durian, tidak sama dengan anda sendiri merasainya dengan lidah

Saya terpanggil mengupas sedikit isu ini kerana melihat video di internet tentang isu ini
Seseorang bercakap tentang sesuatu yang dia tidak tahu
Saya sangat sedih kerana orang ini jelas memperlekehkan ilmu hakikat



Persoalan yang ditimbulkan mudah, rumah kita dimasuki pencuri, kita nak buat repot polis, dan polis itu ahli hakikat, bila kita nak buat repot polis, polis itu suruh kita balik, tak perlu buat repot kerana semua itu sudah ketentuan Allah.

Mudah sangat menghukum ahli hakikat dengan cerita sebegitu. Saya nak tanya, sudah berapa orang guru hakikat yang orang ini pernah berguru? Faham ke dia itu tentang ilmu hakikat? Betul ke ahli hakikat akan memberi jawapan sebegitu kalau dia seorang polis? Pernah ke dia berjumpa dengan polis yang juga ahli hakikat? Adakah jawapan ini satu agakkan atau tomahan liar tanpa asas?

Jangankan ahli hakikat, ahli makrifat juga ada yang bekerja dan makan gaji. Kami juga mencari rezeki yang telah Allah tetapkan untuk kami. Kami berjalan dan bergerak dan bertugas macam semua manusia dan makhluk dan khalifah lain bekerja dan bertugas. Kami tidak bodoh untuk tidak dapat membezakan antara kerja kami dan kefahaman kami kepada Allah.

Rahsia Allah kami jaga dengan rapi, cuma kadangkala tu terlepas juga apabila berbicara. Kami tahu tanggungjawab kami dengan manusia lain, kami tahu tanggungjawab kami dengan Allah. Jangan hina kami hanya kerana kami kenal Allah. Saya nak beritahu kepada mereka ini, jaga mulut dalam berbicara. Dalam berbicara takutlah kamu kepada Allah, bicara kamu dengan hati, hati kamu Allah yang nilai dan tahu. Kamu rasa kamu berkata benar, kebenaran sebenar di dalam pemahaman Allah, tidak terlepas satu pun, walaupun ia lebih kecil dari kuman.

Kepada mereka semua di luar sana, bercakaplah tentang apa yang kamu tahu dengan berguru. Jangan bercakap tentang ilmu yang kamu tidak pernah berguru. Ilmu hakikat dan makrifat tidak semudah yang kamu pernah dengar dan baca dari buku-buku. Orang-orang hakikat dan makrifat juga tidak seperti cerita-cerita karut yang pernah ditaburkan kepada kamu. Saya hanya orang bodoh yang tiada apa-apa. Saya tiada apa-apa ilmu, saya cuma ingin kenal Allah sebagaimana Allah mengenali dirinya sendiri. Itu sahaja.

No comments:

Post a Comment