Sunday 17 August 2014

Mencari Diri

Apabila mencari diri, aku hilang, aku sesat dan aku tiada jawapan, sebagai makhluk, aku tidak suka kepada benda yang tiada jawapan. Jadi aku cuba mencari siapa yang ada jawapan kepada diri aku. Malangnya aku tidak jumpa sesiapa pun yang memegang jawapan kepada persoalan tentang diri aku ini di antara semua manusia yang wujud di dunia ini.

Manusia yang hidup di dunia ini tidak seorang pun boleh menjawab persoalan tentang aku, kerana manusia suka memberi jawapan semulajadi adalah jawapan kepada kemunculan aku, sedangkan aku amat pasti, aku yang hebat ini tidak mungkin jawapannya semulajadi.

Bumi, matahari dan bintang tidak boleh dijawab dengan semulajadi. Itu semua jawapan yang karut, dari otak yang karut. Mesti ada sesuatu yang boleh menjawab semua persoalan tentang aku ini, tetapi siapakah dia yang memegang jawapan segala rahsia alam ini. Alam yang hebat ini pasti ada sesuatu yang memegang jawapan keseluruhannya.

Sesuatu yang memegang jawapan alam yang hebat ini pastilah dia sendiri lebih hebat dari rahsia alam yang dipegangnya ini. Maka aku telah berjumpa dengan sesuatu itu yang memegang semua rahsia alam, dia aku gelar tuhan, dia tidak punya nama, tapi dia tahu setiap yang bernama memerlukan nama, jadi dia memperkenalkan dirinya sebagai Allah yang Esa. Maka dia pun menceritakan padaku semua rahsia alam yang rahsia ini.

Pada mulanya aku ingatkan rahsia, tetapi apabila Dia bercerita, barulah aku tahu semuanya tiada yang rahsia. Jawapan itu adalah terang dan jelas pada semua yang ada, seperti Dia juga yang terang dan jelas pada semua yang ada.

No comments:

Post a Comment