Friday 1 August 2014

Hairan Dengan Diri Sendiri

Merasa hairan melihat diri
Aku pun amat terkejut apabila melihat diri aku
Apatah lagi melihat diri orang lain
Dari mana datangnya aku ini
Dan dari mana datangnya orang lain itu
Kenapa aku meilhat orang lain itu tidak merasa hairan melihat diri mereka?
Kenapa hanya aku sahaja yang hairan melihat mereka?

Jawabnya, mereka tidak kenal diri mereka.
Kerana itulah mereka tidak pernah berasa hairan melihat diri mereka sendiri.
Mengenal diri, akan menimbulkan rasa hairan apabila melihat diri.
Kenapa soalan dari mana asal aku tidak ditanya?
Kenapa soalan aku berasal dari mana tidak pernah ingin dijawab?
Kenapa satu soalan yang tidak mungkin dapat anda jawab, tidak cukup menghairankan anda
Tidak takutkah kita, pada soalan yang tiada jawapan?
Tidakkah merasa pelik melihat diri yang asalnya dari tiada kepada ada dan kembali kepada tiada?
Kalau itu tidak cukup pelik, apakah ada lagi perkara yang lebih memelikkan dari itu?

Kenal diri, kenal Allah.
Rahsianya sudah ada disitu.
Siapa yang cari akan dapat jawapannya.

Carilah rahsia kenal diri, rahsia kenal Allah akan muncul disebalik rahsia kenal diri.
Pelik melihat diri, akan membuatkan kita terkejut melihat Allah.
Cuma nak kenal diri itu sahaja yang membuatkan ramai orang tak faham-faham dan tak dapat rahsia mengenal diri itu.

Rahsia memang susah dan sukar, kalau senang tidaklah namanya rahsia, cuma bila dah tahu, rupa-rupanya bukanlah rahsia sangat pun, cuma buta nak nampak rahsia.

Tengoklah diri anda sendiri, sedalam-dalamnya sampai timbul rasa hairan anda melihat diri sendiri.

No comments:

Post a Comment