Saturday 18 October 2014

Ada Soalan?

Aku faham, manusia yang hebat ni, sifatnya suka nak tanya untuk tahu. Bila lihat dunia, dia nak tahu dunia dari mana? Bila lihat manusia, dia nak tahu manusia dari mana? Blog aku ini juga, aku tahu, banyak yang ingin bertanya. Aku tahu banyak soalan yang berlegar-legar dalam kepala anda bila membaca blog ini. Sejuta satu soalan anda ingin tanyakan. Terus terang aku katakan, aku tidak pandai menjawab pertanyaan.

Allah sahaja yang pandai menjawab. Kalau kalian bertanya pun, aku hanya boleh menjawab, jawapannya adalah Allah. Ada yang bertanya memang untuk nak tahu. Ada nak bertanya untuk tunjuk dia lebih pandai. Ada yang bertanya sebab dia dapat soalan bocor dari tok guru syariatnya untuk memerangkap orang makrifat. Semua pertanyaan tidak salah. Cuma aku bodoh tak pandai nak jawab apa pun. Kalau nak tahu tentang Allah, aku boleh ceritakan. Kalau nak tanya soalan, aku tak pandai menjawab. Jawapan aku hanya Allah. Itu sahaja yang aku boleh jawab, sebab aku bodoh. Aku tiada ilmu menjawab, aku hanya ada ilmu bercerita tentang Allah. Maafkan aku yang bodoh ini.

Kalau nak tahu jugak, sebenarnya jawapan orang makrifat ini pelik dan mengarut untuk orang yang bukan makrifat. Dengar pun takut. Memang sesat jawapannya. Sebab tak boleh nak faham jawapannya. Sebab jawapannya gila dan tak masuk akal. Akal yang di dalamnya ada otak yang lembut untuk disedut oleh ulat mayat atau cacing. Jadi daripada kamu tak faham jawapannya. Baiklah aku tak payah bagi jawapan. Itu lebih mudah dan lebih senang. Nanti aku akan di tuduh gila, bodoh, sesat, takde otak dan macam-macam tuduhan lagi. Aku dah kata jawapan aku gila dan sesat, sebab jawapan orang makrifat ini biasanya jawapan itu akan membangkitkan persoalan yang baru pula, kerana jawapan yang diberi tidak boleh difahami, jadi jawapan itu akan mengundang soalan yang baru, bila jawab lagi, keluar lagi soalan baru, sebab yang menerima jawapan tidak boleh faham jawapan gila dan sesat yang diberikan. Jadi janganlah kamu mendengar jawapan aku.

Lebih baiklah aku jawab Allah yang lebih tahu jawapannya. Jadi mudah. Anda tidak perlu mendengar jawapan gila dan sesat dari aku. Harap anda semua tidak bertanya apa jua soalan kepada aku, sebab aku bodoh tak pandai nak jawab soalan. Maafkan aku.

No comments:

Post a Comment