Saturday 14 June 2014

The Matrix

Pernahkah anda menonton The Matrix? Saya cuma ingin memudahkan pemahaman dalam menampakkan makrifat. Ada suatu ketika dalam cerita itu bila Neo dikatakan telah menjadi The One. Dia telah melihat semuanya di sekelilingnya bertulisan warna hijau. Begitulah jika boleh dikaitkan untuk menampakkan makrifat. Iaitu mereka-mereka yang telah mencapai makrifat, telah melihat semuanya sudah bertulisan Allah. Hanya Allah, dan tiada yang lain hanyalah Allah, Allah dan Allah sahaja yang nampak dan wujud.

Semuanya sudah penuh dengan Allah, kiri, kanan, atas, bawah, dalam, luar, sebelum tabir, sebalik tabir. Makan Allah, tidur Allah dan main pun Allah. Allah jua, Allah sahaja, Allah selama-lamanya. Tiada yang lain, tidak boleh ada yang lain, memang tidak pernah ada yang lain, selain Allah.

Apa perasaan anda jika mampu untuk melihat semuanya Allah, bukankah di masa itu anda akan mengeluarkan kata-kata seperti 'Allah di dalam jubah aku', 'Aku Allah sembahlah Aku' dan bermacam-macam lagi kata-kata yang cuma anda sahaja yang faham. Dunia sudah hilang di dalam Allah. Segala-galanya sudah hilang di dalam Allah. Setiap saat yang berlalu hanya ada Allah, Allah dan Allah.

No comments:

Post a Comment