Monday 9 June 2014

Aku Ingin Ke Gua

Bila mana Allah telah menunjukkan apa yang realiti kepada aku.
Ingin sahaja aku ke gua mendapatkan realiti itu.
Dunia ini tiada apa, melainkan sia-sia yang menipu.
Wang menipu.
Pangkat menipu.
Kawan-kawan menipu.
Isteri menipu.
Anak-anak juga menipu.
Aku juga mungkin tertipu.

Mati itulah yang benar.
Kubur itu benar.
Nungkar nangkir itu benar.
Kain kafan itu benar.
Ulat mayat juga benar.
Tanah itu benar.
Batu nisan itu benar.
Allah itu benar.
Sangkakala kedua juga benar.

Tapi Allah itu maha penyayang, kasih sayang Allah itu tidak boleh dihuraikan dengan bahasa mahupun dengan akal.

Dunia untuk aku.
Wang untuk aku.
Kawan-kawan untuk aku.
Isteri untuk aku.
Anak-anak untuk aku.
Aku adalah Allah.

Allah tidak ciptakan ulat mayat itu untuk sia-sia.
Pastinya aku ini diwujudkan bukan untuk sia-sia.
Kalau aku ke gua, adakah itu yang terbaik untuk aku?
Allah itu aku ingin letakkan di mana? Di dalam gua?
Allah itu kan yang terbaik, sudah tentu Allah hanya beri yang terbaik.
Bukankah dunia ini juga pemberian Allah, maka dunia juga adalah yang terbaik.
Maka serahlah diri pada Yang Maha Terbaik.

No comments:

Post a Comment