Wednesday 11 June 2014

Apakah Anda Sudah Faham Makrifat?

Saya telah bercerita kepada anda dengan bermacam-macam cerita makrifat. Apakah anda sudah faham makrifat? Apa yang anda telah faham? Apakah anda boleh mengaku anda adalah ahli makrifat? Bagaimana anda boleh sahkan yang anda faham makrifat? Bagaimana untuk anda tahu yang anda telah pun faham makrifat?

Saya rasa kalau anda baca ke semua post saya, ada caranya untuk tahu yang seseorang itu telah tahu dan faham makrifat. Untuk kita tahu seseorang itu faham makrifat adalah dari tutur katanya tentang Allah. Biasanya orang yang telah faham makrifat akan tahu perkataan-perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang faham makrifat. Satu lagi cara mudah untuk tahu orang itu faham makrifat, sifat dan kelakuannya adalah seperti mayat. Biasanya mereka ini tiada perasaan dunia. Apa juga perasaan dan sifat manusia yang biasa di dunia ini tiada pada mereka. Paling senang untuk tahu, mereka ini tidak mudah marah, atau hampir tidak pernah marah. Kalau anda nak uji seseorang itu betul-betul guru makrifat, cuba curi sebelah selipar mereka. Tengok reaksi mereka apabila mendapati selipar mereka hilang sebelah. Tunggu sahaja ayat yang keluar dari mulut mereka. Kalau sumpah seranah. Cukup, tak perlu anda berguru dengan guru makrifat palsu seperti itu. Kalau dia berkata, 'Alhamdullillah, Allah telah mengambil seliparku'. Betullah dia guru makrifat.

Contoh di atas adalah ujian kecil. Boleh besarkan ujian anda. Baling batu kecil ke kepalanya. Pancitkan tayar motor atau keretanya. Tendang kakinya, dan seribu satu cara lagi ujian anda boleh jalankan kepada seseorang guru makrifat. Dengar saja apa luahkan hatinya bila mendapat ujian-ujian itu. Dengan luahan yang spontan darinya, anda boleh nilai di mana makrifatnya guru itu. Sesuatu itu perlu di uji untuk pembuktiannya. Sedangkan helmet, kereta, motor dan peralatan elektrik pun diuji untuk pengesahan. Apatah lagi seorang guru makrifat.

Cuma lakukanlah ujian-ujian itu secara berhemah, selepas ambil selipar, pulangkan semula. Selepas pancitkan tayar, isi semula anginnya. Selepas baling batu, minta maaf kepadanya. Jangan lakukan sesuatu ujian dengan tidak berhemah.

Cara yang saya sebutkan di atas adalah untuk anda tahu seseorang itu faham makrifat atau tidak. Manakala untuk anda sendiri tahu yang anda faham makrifat atau tidak, biasanya Allah yang akan beritahu. Biasanya susah untuk kita menilai diri sendiri. Mana boleh kita buat soalan ujian untuk kita sendiri yang menjawabnya. Tidak adil dan tidak betul. Cuma Allah sahaja yang boleh beritahu kepada anda. Semoga anda dapat tahu di mana makrifat anda.

No comments:

Post a Comment