Thursday 19 June 2014

Banyaknya Forum Makrifat

Bermacam-macam cerita. Bermacam-macam perkataan. Bermacam-macam pandangan. Bermacam-macam perasaan. Bermacam-macam ego. Semuanya macam enau dalam belukar, mengatakan hanya ilmunya sahaja yang makrifat dan kenal Allah. Ilmu orang lain semuanya tak kenal Allah. Menunjuk-nunjuk dia sahaja yang kenal Allah di dalam rahsia. Rahsia sangat Allah ni sampai berpuluh-puluh muka surat pun masih tak ceritakan di mana Allah? Semua nak tunjuk mereka sahaja yang tahu Allah itu di mana? Ada yang kata zat Allah tak boleh kaji, tak boleh kenal. Ada yang kata, kalau Allah boleh di kenal kenapa zatNya tidak boleh di kenal. Pening memang pening. Berpusing-pusing, sana-sini, tanya tak berjawab, pusing lagi.

Sebenarnya perkara ini telah saya jelaskan dalam post sebelum ini. Suka saya sebut lagi di sini. Tolonglah berkongsi Allah dengan semua. Allah itu jangan dibanyakkan soalan. Beri sahaja jawapannya. Boleh beri jawapan terus atau berkias. Berkias tak faham, beri jawapan terus. Jangan timbulkan banyak soalan tentang Allah. Beri sahaja penerangan siapakah Allah? Supaya tidak banyak soalan yang ditanya tetapi lebih banyak perkongsian yang diberi.

Memang boleh dilihat bermacam-macam tingkat pemahaman di dalam forum-forum itu. Itu tidak menjadi masalah. Mana-mana yang lebih tinggi pemahamannya. Boleh jelaskan atau diam sahaja sekiranya diam itu lebih baik. Allah itu senang di dalam susah dan susah di dalam senang. Orang boleh faham kita jelaskan. Orang tak boleh faham, kita kiaskan. Kalau kias tak faham jugak. Diam lebih baik jika nampak timbul bibit-bibit persoalan yang tidak berkesudahan.

Bicara tentang Allah tidak pernah berkesudahan. Cuma yang benar-benar faham Allah, dengan yang dekat-dekat nak faham Allah dan yang masih belum faham Allah sahaja yang membezakan kita dalam membicarakan tentang Allah. Ilmu makrifat ini bukan senang nak faham dan bukan senang nak beri orang lain faham. Kalau orang lain tak faham juga, memang begitulah adatnya ilmu ini. Kita yang faham, teruskan beri faham. Tapi janganlah sampai nak bergaduh dan berkata kesat.

Tapi saya hormat pada anda semua yang terlibat di dalam forum-forum seperti ini. Anda jaga tata tertib berbicara. Menunjukkan anda semua orang yang berilmu dan sayang Allah. Terus sahaja sayang Allah dan cari Allah sampai jumpa. Kepada yang sudah jumpa, jangan banyakkan soalan kepada mereka yang belum lagi jumpa. Terus sahaja bagi jumpa Allah, semoga mereka dapat kenal Allah seterang diri mereka.

No comments:

Post a Comment