Wednesday 11 June 2014

Ha ha ha... Makrifat... Ha ha ha...

Mentertawakan makrifat adalah sesuatu perkara biasa. Sejak dari mula makrifat ini masuk ke dalam kefahaman manusia biasa, orang sudah mula mentertawakan, menghina, mengutuk, mengeji, mengkafirkan, memurtadkan dan membunuh sesiapa yang membawa makrifat. Anda bukanlah orang pertama dan terakhir yang berkelakuan seperti di atas terhadap makrifat.

Mereka-mereka yang membawa makrifat pun bukanlah baru tahu, reaksi sebegini yang akan mereka terima bila memperkenalkan makrifat. Ada di antara mereka memang sudah sedia menggadaikan nyawa untuk ilmu Allah. Saya juga sudah semestinya tidak terkecuali. Andai suatu hari nanti, nyawa saya ini diragut kerana menyampai ilmu Allah, saya redha dengan Allah. Saya tiada apa untuk Allah. Saya bukan sesiapa di sisi Allah. Saya hanyalah orang yang zalim kepada Allah.

Malah orang makrifat juga tidak pernah ambil peduli dengan semua itu. Saya juga tidak pernah ambil pusing dengan tindakan balas mereka itu. Saya hanya penyampai ilmu Allah, bukanlah pemberi faham makrifat Allah. Hanya Allah yang memahamkan semua dan segalanya.

Bukan semua orang yang faham makrifat ingin menyebarkan dan berkongsi kefahaman mereka bersama masyarakat. Malah banyak antara mereka memencilkan diri seperti yang pernah saya katakan sebelum ini. Mungkin kerana mereka ini hanya ingin menjadi pengabdi hanya kepada Allah. Mungkin juga kerana mereka faham ilmu rahsia tidak mudah difahami oleh orang lain.

Saya pun tahu, tidak semua yang saya luahkan di blog ini difahami oleh semua yang membacanya. Cuma saya suka berkongsi kerana penyebaran ilmu zaman ini tidak perlu untuk kita berhadapan dengan orang ramai tidak seperti cara penyebaran ilmu pada zaman dahulu. Semuanya mesti disampaikan secara berhadapan.

Harapan saya kepada anda yang berkelakuan seperi di atas tadi, carilah Allah. Walau pun mungkin anda tidak mendapat makrifat, tetapi jangan putus asa dalam mencari Allah. Satu lagi janganlah anda ha ha ha...

No comments:

Post a Comment