Saturday 14 May 2016

Kecelaruan Masa

Pada suatu ketika
Aku berada di dalam kecelaruan masa
Aku tidak tahu yang manakah satukah masa terpantas
Sesaat atau seribu tahun
Sejuta tahun atau seribu juta tahun
Segala-galanya telah terkumpul di dalam satu detik sahaja
Payah sungguh hidupku pada masa itu
Melihat sesuatu dengan amat laju memang boleh memeningkan kepala
Nyaris sahaja tidak gila

Aku pening melihat sesuatu yang sangat laju
Macam kita naik roda berpusing
Bila roda berpusing dengan laju
Kita pun akan pening
Begitulah peningnya aku
Hari-hari pening
Berpusing-pusing di dalam roda masa
Yang sangat pantas
Sesaat di rasakan sejuta tahun
Sejuta tahun dirasakan sesaat

Melihat sesuatu yang amat laju sehingga hilang
Sehingga kosong
Perkara yang mengambil masa berbillion tahun
Aku hanya melihatnya dalam sedetik
Bayangkan kelajuan berbilion tahun di lihat dalam sedetik

Rasanya tiada lagi kamera di dalam dunia ini yang mampu merakam suatu keadaan berbillion tahun untuk ditayangkan semula dalam sedetik

Perkara yang sesaat
Aku rasakan amat lama
Kadangkala hairan juga
Kenapa perkara yang berlaku sesaat
Aku rasakan amat lama

Aku tidak minta semua ini berlaku
Aku hanya menerima arahan
Aku hanya menurut perintah

Yang terjadi tetap akan berlaku
Terima dengan seadanya
Cuba untuk tidak hilang fokus
Cuba untuk tidak menyerah kalah

Walaupun sakit
Walaupun pedih
Walaupun tidak tertanggung
Ku tahan demi Dia
Tiada yang lain melainkan Dia

No comments:

Post a Comment