Sunday 9 August 2015

Setiap Saat, Ulat Mayat

Sewaktu awal aku mendapat perkara ini
Itulah yang berlaku
Pernah aku ceritakan dahulu
Berat badanku turun lebih kurang 15 kg dalam masa satu bulan
Itulah yang berlaku
Setiap saat aku merasakan ulat mayat meratah-ratah tubuhku

Apakah aku ini?
Seketul daging yang sangat busuk
Apabila aku cuba makan
Seolah-oleh aku sedang mengunyah ulat mayat
Apa yang aku sedang makan ini?
Atau sebenarnya ulat mayat yang sedang memakan aku
Aku ingin bertanya...
Apakah anda selera makan?
Bila makanan yang anda kunyah itu ulat mayat
Sudah tentu tidak
Itulah yang berlaku
Aku hanya makan sekali sehari
Itupun dalam jumlah yang sangat sikit
Peliknya aku tidak lapar
Peliknya perutku tidak pedih
Allah itu Maha Besar

Apakah aku sedang sakit?

Apakah aku sudah gila?
Apakah itu yang sebenarnya yang perlu aku hadapi ketika bersendirian di dalam tanah
Sememangnya ulat mayatlah yang memakan aku

Setiap sedutan nafasku berbau busuk
Sangat busuk sehingga aku ingin termuntah
Aku menghidu bau ulat mayat
Bau ulat mayat dihidungku sangat busuk
Ketika aku hidup pun aku sudah tidak sanggup menghidu bau mayat aku sendiri
Apalagi bila aku sudah mati dan dipaksa menghidu bau mayat tubuhku sendiri
Biarlah aku menghidu bau mayat tubuhku ketika masih bernyawa
Daripada aku menghidu bau mayat tubuhku ketika sudah tidak bernyawa
Sebenarnya ketika tidak bernyawa pun aku tetap menghidu bau mayat tubuhku sendiri
Sehingga semuanya hilang

Tuan-tuan
Belajar hidu bau mayat
Satu bau yang sungguh busuk
Lebih baik jika dapat hidu bau mayat diri sendiri
Tak perlu hidu bau mayat orang lain
Bau mayat diri sendiri pun kita tak mampu nak hidu
Jangan pedulikan bau mayat orang lain

Dalam kubur itu
Bau mayat orang lain takkan sampai kepada kita kerana dihalangi tanah
Bau mayat kita pun takkan sampai pada orang lain
Janganlah risau

Esok-esok kalau nampak ulat mayat
Ambil dan letak dihidung
Baulah kebusukan kamu sendiri
Harap kamu akan sedar
Yang kamu itu BUSUK

No comments:

Post a Comment