Sunday 9 March 2014

Tolong Aku!


Siapa yang boleh tolong aku!
Dikala aku tidak boleh bersembahyang kerana aku tidak mampu untuk menyebut nama yang terlalu maha besar.
Siapa yang boleh tolong aku?

Dikala aku tidak boleh bersembahyang kerana tidak mampu mengangkat takbir dan aku tidak mampu menghabiskan takbiratulihram ku, kerana aku tidak mampu menyebut walaupun sekadar huruf alif pada nama tuhanku, hanya sebut AAAA... tulang aku sudah bergementar, tulang-tulang ku mengigil, badanku hancur, otakku meletup.
Siapa yang boleh tolong aku?

Aku tidak fikir mereka yang boleh bersembahyang dengan tenang, tanpa rasa apa-apa pada sebutan takbir boleh membantu aku. Maaf aku tidak berniat menyinggung sesiapa, tetapi itulah yang aku rasakan pada saat itu.

Aku tidak fikir mereka yang boleh berzikir dan menyebut nama Allah dengan pantas dan laju boleh membantu aku.

Aku tidak rasa sesiapa sahaja yang boleh menyebut nama Allah dengan lancar dan tenang boleh membantu aku.

Aku keseorangan mencari sebab kenapa huruf alif pada nama tuhanku pun tidak mampu ku sebut?

Aku tenggelam dalam dunia makrifat mencari sebab kenapa nama Allah tidak mampu ku sebut?

Adakah aku terlalu malu?

Adakah aku terlalu hina?

Adakah aku terlalu takut?

Adakah aku terlalu zalim?

Adakah kerana Allah itu terlalu maha besar?

Atau adakah untuk orang-orang yang Allah pilih untuk bukakan rahsiaNya, memang mereka ini tidak akan mampu untuk menyebut namanya, kerana Allah tahu sesiapa yang kenal Dia sekenal-kenalnya memang Allah tidak bagi kebolehan kepada hamba itu untuk menyebut namanya.

Maha suci Allah tuhan yang mampu membisukan manusia yang boleh berkata-kata dari menyebut namanya. Jadi apakah nama tuhanku yang ingin ku panggil kalau aku sudah tidak mampu menyebut namanya? Jawapanya ialah TIADA.

Ya, sebelum wujudnya Nur Muhammad, tuhan itu memang tidak bernama, kerana pada masa itu dia berdiri sendiri, Dia bukan makhluk yang perlu kepada nama, hanya mereka yang ada nama sahaja perlu kepada nama, kerana tiada siapa yang boleh memanggil Dia kerana dia tunggal pada masa itu. Selepas Nur Muhammad diciptakan dan diberi nama, makhluk yang bernama perlu kepada nama untuk mengenal penciptaNya. Pada masa itulah wujudnya nama Allah. Supaya makhluk yang bernama ada nama untuk memanggil tuhanNya yang sebenarnya tidak perlu bernama.

Untuk kenal Allah, tidak perlu kepada mengenal nama, kalau nama Allah pun sudah tidak mampu disebut lagi, apa ada pada nama, bukankah kenal pencipta dan kenal tuhan itu lebih penting dari kenal nama?




No comments:

Post a Comment