Tuesday 4 March 2014

Iblis dan Syaitan jahat dan menyesatkan!

Banyak di antara kita sering menyalahkan iblis dan syaitan di atas segala kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan. Iblis dan syaitanlah yang menghasut aku, iblis dan syaitan ni jahat, sebab kerja mereka menyesatkan anak adam. Kita mesti banyak sembahyang, berzikir, berpuasa dan membaca Al-Quran untuk menjauhkan diri dari iblis dan syaitan. Pendek kata semua perkara jahat yang dilakukan oleh kita ni, datanganya dari iblis dan syaitan.

Manusia memang mudah menyalahkan yang lain atas kesilapan diri sendiri. Ini termasuklah dengan ayat-ayat berikut; sebab dia lah aku jadi macam ni, kerana dia lah aku tak dapat benda tu, kerana dadah lah aku hidup melarat macam ni, kerana takde pelajaranlah aku hidup miskin dan seribu satu ayat lagi yang seperti ini.

Benarkah begitu? Benarkah semua kesalahan kita letak pada iblis dan syaitan sahaja? Satu soalan, adakah iblis dan syaitan itu lebih berkuasa dari Allah? Adakah segala izin yang berlaku datangnya dari iblis dan syaitan? Bukankah segala gerak itu datangnya hanya dari izin yang empunya gerak. Bolehkah iblis menghasut kita kalau Allah tak benarkan. Adakah iblis lagi hebat dan besar dari Allah? Perlukah kita menyalahkan iblis dan syaitan kalau kebenaran gerak iblis dan syaitan ini datangnya dari Allah? Jadi siapa yang menggerakkan iblis dan syaitan ni? Dan siapa pula yang menggerakkan kita ni? Jawablah tuan-tuan. Jangan semua kesalahan kita longgok pada iblis dan syaitan. Mereka ini makhluk Allah yang bergerak macam kita, iaitu dengan keizinanNya jua.

Jadi perlu ke kita layan iblis dan syaitan ni, atau kita hanya perlu layan Allah sahaja. Kalau kita hanya  perlu layan Allah sahaja, kenapa pulak nama iblis dan syaitan ni muncul dalam hidup kita. Kalau yang dilayan hanya Allah, apa pula kita perlu peduli dengan benda selain Allah. Lebih teruk lagi salahkan pulak iblis dan syaitan. Tuan-tuan, cukup-cukuplah tu, letaklah kesalahan pada diri kita sendiri kerana kita telah ingat selain Allah. Iaitu kita ingat juga iblis dan syaitan. Itu salah kita sebenarnya kerana kita telah ingat selain daripada Allah.

Delete sahaja iblis dan syaitan dari CPU kita. Antivirus kita adalah Allah tak cukup lagikah?

No comments:

Post a Comment