Sunday 2 March 2014

Ahli Makrifat, Masuk Syurga!



Ada dikalangan ahli makrifat dengan beraninya mengatakan bahawa ahli makrifat adalah ahli syurga, ada juga yang mengatakan ahli makrifat memegang kunci syurga, ada juga yang mengatakan Allah hanya akan memasukkan kawan-kawannya iaitu ahli makrifat ke dalam syurga. Pada saya urusan syurga atau neraka bukan urusan ahli makrifat.

Ianya urusan mutlak yang empunya syurga dan yang empunya neraka. Masuk syurga adalah atas redha Allah dan ikut suka hati Allah lah nak letak kita di mana. Andai kita bersujud sejuta tahun dan Allah berkata Aku nak campak kau ke dalam neraka kerana sujud kepada Aku sejuta tahun, maka itu adalah hak mutlak Allah. Allah nak letak kita di mana sekalipun ikut suka Allah, segala-galanya Allah punya Dia boleh melakukan apa sahaja tanpa perlu memberi penjelasan apa pun atas apa yang Dia lakukan.

Ada ahli makrifat yang berkata mereka adalah orang yang menyerah diri hanya pada Allah, bila di akhirat, mereka ini ingin menyerah diri pada syurga. Mana yang kata berserah semuanya hanya pada Allah, tengok api neraka menjulang tinggi dah takut, lupa pada Allah yang maha kuasa, ingat pada syurga, tak ingat ke! yang Allah adalah segalanya, biar Allah sahaja yang letak kita di mana sahaja yang Dia suka. Kalau Allah suka untuk letak kita di neraka, maka nerakalah akan jadi tempat yang paling kita suka, sebab tempat itu Allah suka nak letak kita.

Siapa yang faham Allah, dia tidak akan peduli tentang syurga, neraka, dosa, pahala, syaitan ataupun iblis. Hanya Allah sahaja yang penting bagi dirinya, benda lain jangan dipedulikan.

No comments:

Post a Comment