Monday 3 March 2014

Makrifat! Jangan Jadi Keparat!



Maaf, tajuk ini tidak bermaksud untuk menghina sesiapa, saja nak bagi sensasi pelengkap pantun. Bukan keparat yang dimaksudkan, cuma jangan menyeleweng dari ajaran yang asal.
Ini kerana di luar sana banyak sangat yang mengaku ilmu yang dipelajarinya ilmu makrifat tetapi sebenarnya bukanlah ilmu makrifat. Ada yang mengaku ilmu makrifat sahaja, ada yang mengaku ilmu makrifat dari tok kenali yang berakar dari Rasulullah s.a.w. Dan mungkin ada banyak lagi jenis ilmu makrifat di luar sana yang kita tak tahu asal-usulnya dari mana, tetapi mengaku ilmunya adalah ilmu mengenal Allah.

Ada yang mengaku setiap hela nafasnya ialah zikir, sedut nafasnya sebagai zikir Muhammad, hembus nafasnya sebagai zikir Allah, setiap hela nafas mereka, mereka sedang berzikir pada Allah. Ada juga yang kata mereka pernah dipeluk malaikat, dan mengetahui banyak ilmu langit dan bumi, antaranya mengetahui kenapa semenanjung Malaysia seperti berbentuk seperti jantung. Nak bersama isteri tak boleh malam jumaat sebab syaitan dan iblis memang dah tunggu malam tu untuk bersama sekali, kena buat malam lain, kerana malam lain, syaitan dan iblis tak tunggu, mereka hanya tunggu malam jumaat sahaja.

Tok guru mereka telah melihat pintu syurga dan pintu neraka, kalau nak buat dosa buatlah, lepas tu boleh minta ampun dengan Allah. Nak berzina boleh berzina, asalkan bukan dengan isteri orang, selain daripada isteri orang, semua boleh bedal. Hanya geng mereka yang memegang kunci pintu syurga dan boleh masuk syurga, Islam yang lain semuanya masuk neraka. Bermacam-macam lagi cerita-cerita yang tak masuk akal yang wujud di luar sana. Itu tak masuk lagi cerita tentang kerajaan langit 'Ayah Pin' dan Tuhan Harun. Malah yang sangat pelik hampir kebanyakkan dari mereka ini mengaku ilmu mereka adalah ilmu makrifat!!!

Adakah ilmu mereka itu ilmu makrifat. Jawapan sebenarnya hanya Tuan Punya Ilmu sahaja yang tahu. Cuma pada pandangan saya yang dhaif ini, ilmu mereka bukanlah ilmu makrifat. Analisanya mudah, akarnya tidak sama dengan ilmu makrifat Tok Kenali yang kita sudah sedia tahu, dan juga tidak sama pemahamannya dengan ilmu makrifat yang Allah telah bagi pada kita.

Harapan saya kepada mereka ini supaya sedarlah segera dengan mencari ilmu makrifat yang sebenar. Tolonglah belajar, membaca, merenung, menggali lubang kubur, membalut kain kafan pada diri sendiri, memasuki liang lahat, membenarkan ulat dan cacing memakan diri dan seribu satu cara lagi boleh dilakukan untuk mendapatkan ilmu makrifat. Kepada pengikut-pengikut mereka, jangan main percaya sahaja apa yang dikata, ada otak gunakan, ada akal sedarkan, ada kudrat penatkan, cari cari dan cari sampai dapat, atau anda mati dalam mencari.

No comments:

Post a Comment