Tuesday 8 July 2014

Bila Kiamat?

Kebanyakkan dari manusia selalu ingin hendak tahu bilakah kiamat berlaku? Saya merasa amat hairan kenapa perlu untuk tahu suatu hari yang pasti tiba dan hari itu pula sebesar-besar rahsia tuhan? Perasaan untuk tahu bilakah kiamat, dikhuatiri akan menyebabkan manusia semakin lalai kerana merasakan lambat lagi kiamat akan berlaku. Bila lambat lagi kiamat akan berlaku, dikhuatiri proses mencari tuhan juga semakin lambat. Sedangkan ada satu kiamat yang lebih cepat dari kerdipan mata, iaitu mati. Itulah kiamat yang paling cepat untuk semua manusia, kerana kecepatannya adalah lebih cepat dari kerdipan mata. Kalau nak diikutkan ianya terlalu cepat daripada itu.

Inilah kiamat yang sebenar-benarnya. Apakah bila kita tahu tarikh bila datangnya hari kiamat ianya akan memberi faedah kepada kita? Tidak sama sekali. Mana mungkin satu hari yang menjadi rahsia tuhan akan memberi faedah lebih daripada mencari tuhan? Kiamat ini hak mutlak pemilik kiamat. Suka hati pemiliknya untuk menjatuhkan hari itu tanpa apa-apa tanda awal atau tanda akhir. Hari itu pula boleh dijatuhkan pada bila-bila masa yang Ia suka. Tak kira bila, suka hati Dia. Tarikh yang menjadi suka hati Dia, tak perlulah kita menyibuk nak tahu juga bila tarikhnya. Kalau nak tahu sangat bila kiamat? Baik ambil tahu bila tarikh kita mati. Itulah tarikh kiamat yang lebih baik kalaupun kita nak sangat ambil tahu.

Tetapi tarikh ini tidak dihiraukan oleh kebanyakkan dari kita, yang lebih menarik perhatian kita, bila dunia akan kiamat? Bila kiamat? Bila nak kiamat? Kiamat dah dekat? Lambat lagi kiamat? Mati lebih dekat dari kiamat.

Ambillah tahu satu tarikh yang dekat dan pasti sampai. Jangan sibuk sangat nak tahu tarikh yang menjadi rahsia tuhan. Biarkan tuhan saja yang tahu tarikh itu. Tak perlulah kita ambil tahu. Segala yang tertulis pasti berlaku. Segala yang tersurat pasti terlaksana. Mati tidak perlu tanda-tanda. Kiamat mati tidak perlu lagi ditanya-tanya bila nak mati. Ia datang dan pasti datang, dan ianya sangat cepat.

Berapakah jarak masa kiamat dari tanda-tanda awal kiamat? 10 tahun, 100 tahun, 1,000 tahun atau 100 juta tahun. Berapakah pula jarak masa kiamat dari tanda-tanda akhir kiamat? 10 tahun, 100 tahun, 1,000 tahun atau 100 juta tahun. Bila tanda-tanda akhir kiamat sudah muncul, maknanya sudah dekat sangat nak kiamat. Berapa pulak dekatnya? 1 hari, 1 jam, 1.1 saat atau 1 saat. Tak tahu juga. Kenapa sibuk sangat nak ambil tahu satu tarikh waktu yang semua orang pun tak tahu berapa jauhnya dan berapa dekatnya?

Lebih baik kiamat dimakan ulat mayat itu lebih diambil tahu kerana kita akan menjadi debu tidak bersisa. Kalau tarikh yang bila kita akan menjadi debu pun kita malas nak ambil tahu, jadi jangan sibuk nak ambil tahu pasal kiamat.

No comments:

Post a Comment