Saturday 12 July 2014

Aku Adalah Tuhan

Ketika Allah mencipta manusia, dia memasukkan rohNya ke dalam jasad manusia.
Apa dia roh itu, Allah mengatakan roh itu rahsia hanya milikNya.
Sebenarnya roh itu mewujudkan rasa Aku.
Dan Aku akan mewujudkan rasa diri.
Dan diri akan mewujudkan rasa tuan.
Dan tuan akan mewujudkan rasa tuhan.
Sebab itu manusia akan mudah merasakan dirinya adalah tuhan.

Bila rasa dia sudah tuhan, mana mungkin manusia boleh lagi nampak tuhan.
Hebatnya Allah itu, memberi rasa tuhan kepada kita.
Sebenarnya rasa tuhan yang Allah beri itu untuk kita jumpa dan nampak Dia.
Tapi rasa tuhan itulah yang banyak menghilangkan segalanya.
Rasa aku adalah sama dengan rasa tuhan.
Maka aku akan selalunya mengatakan dirinya adalah tuhan.
Maka tuhan yang sebenarkan akan hilang di dalam aku.

Sedangkan kalau tahu siapa aku itu.
Maka pemberi rasa aku itu akan muncul di depan kamu.
Allah inginkan aku di dalam diri sedar dan cari pemberi rasa aku.
Malangnya banyak manusia sudah menjadi Aku dan lupa cari siapa Aku.
Aku adalah tuhan, buang aku maka nampaklah tuhan.
Bila hilangnya rasa aku itu,
Bila roh yang merasa aku ditarik oleh empunya roh.
Maka tiadalah sudah rasa aku.
Masa itu akan nampaklah yang sebenarnya siapa Aku?

No comments:

Post a Comment