Sunday 23 October 2016

Yang Mencari Itu Sebenarnya Yang Di Cari!

Dari tajuk di atas
Mungkin bagi mereka yang telah faham
Dia tahu apa yang dia cari

Bagi yang belum lagi dapat faham
Mungkin juga agak sukar mengerti apakah maksudnya
Memahami maksud tidak sama dengan merasai maksud

Ini sama seperti cerita orang yang makan durian
Dengan orang yang membaca buku cerita tentang sedapnya durian
Sudah tentu yang merasa durian
Pemahamannya berbeza dengan orang yang belum rasa tetapi cuma membaca kisah sedapnya durian

Kita bersiap-siap untuk satu pengembaraan mencari sesuatu yang hilang
Katalah mencari anak yang hilang atau barang yang hilang
Atau apa-apa sahaja yang kita rasa hilang

Bawalah bekalan yang banyak
Persiapan yang rapi
Makanan dan minuman yang mencukupi
Kerana tidak tahu berapa lama pencarian ini akan berakhir

Setelah semua persiapan mencukupi
Kita pun bergeraklah
Mencari barang yang hilang itu
Berjalan dalam perjalanan yang jauh
Naik bukit, turun bukit
Naik gunung, turun gunung
Naik lurah, turun lurah
Berpuluh tahun mencari
Namun masih tidak berjumpa

Badan telah pun penat
Umur telah berusia
Makanan dan minuman semakin habis
Namun barang hilang yang dicari masih belum ditemui

Berehatlah kita di bawah sebatang pokok
Memerhati sekeliling
Melihat alam
Melihat matahari
Berfikir
Ke manalah perginya barang aku yang hilang ini

Sedang berfikir
Tiba-tiba datang sesuatu
Terus masuk ke dalam minda
Memberitahu
Apakah yang kau cari?
Pada dirimu
Tidakkah kamu perhatikan

Bukankah barang hilang yang kamu cari itu
Adalah dirimu sendiri

Terkejut
Sangat terkejut
Penat mencari
Habis tenaga
Habis wang ringgit
Habis segala bekalan
Rupanya hilang yang dicari itu
Adalah diriku sendiri

Tidak perlu lagi aku ke mana-mana
Kerana barang hilang yang ku cari itu sudah ku jumpa
Aku yang mencari
Akulah yang dicari

Ilmu ini ilmu rasa
Orang yang rasa sahaja yang tahu
Orang membaca tidak boleh rasa
Dan tidak tahu apakah rasanya

Benda ini datang kepadaku
Bila sudah tahu
Aku membaca buku-buku makrifat
Dan aku berjumpa dengan tajuk ini
Tajuk yang aku sudah tahu
Dan ada orang lain yang tahu
Dan sudahpun dikupas
Kupasannya sama dengan apa yang aku tahu

Maka tahulah aku
Apa yang dia tahu
Kerana apa yang dikatakannya
Sama seperti apa yang aku tahu

Yang tidak berjumpa lagi
Tidak mengapa
Siapkan tenaga
Siapkan bekalan
Bawa makanan dan minuman yang mencukupi

Pergilah keluar mencari barang yang hilang
Kalau ada rezeki jumpa
Kalau ada rezeki tidak berjumpa
Tetap juga rezeki itu dari Allah

Selamat mengembara

No comments:

Post a Comment