Sunday 23 October 2016

Siapa Kita Di Depan Tuhan?

Hadapkan Dirimu Di Depan Tuhanmu dan Tanyakan Dirimu Sendiri Di Depan Tuhanmu

Kadangkala aku bertanya
Siapakah aku di depan Tuhanku?
Soalan sahaja sudah cukup menakutkan aku
Dengan soalan sahaja aku sudah hancur
Memahamkan soalan sahaja
Menggentarkan jiwaku

Belum lagi menjawabnya
Berterus-terusan aku menangis
Belum lagi aku mencari jawapannya
Aku terus menangis sahaja

Ingin melintaskan jawapan aku di depan Tuhanku
Takutnya aku
Sangat takut
Aku ingin menjawab kepada Tuhanku?
Oh tidak
Tidak mungkin
Aku menjawab kepada Yang Serba Tahu
Mana mungkin aku menjawab kepada Yang Tidak Memerlukan Jawapan
Apa yang hendak aku jawabkan?

Aku terus tertunduk
Dan terus menangis
Aku rasa menangis sahajalah jawapan yang dapat aku berikan kepada Tuhanku

Tidak mampu aku menjawabnya
Tidak terdaya
Apa lagi yang hendak aku jawabkan

Sangat mengejutkan aku jika ada yang berani menjawab di depan Tuhannya nanti
Apakah yang ingin dijawabkan

Semasa kecil aku diajar
Kalau orang tua-tua berbual jangan dibilang giginya

Maksudnya adalah satu perbuatan biadap kalau mendengar orang tua-tua berbual
Kalau dimarahi oleh orang tuaku
Tidak berani aku menjawab walaupun sepatah
Kerana itu dianggap menderhaka
Aku hanya tunduk, tunduk dan terus menunduk
Tidak berani aku mengangkat muka

Itu baru orang tua
Belum lagi Tuan kepada orang tua
Kalau orang tua sahaja
Menjawab sudah dikira biadap
Apatah lagi di depan Tuhan

Semoga anda mendapat sesuatu dari cerita ini
Diam dan jangan menjawab
Itu biadap

No comments:

Post a Comment