Wednesday 25 November 2015

Aku Mencari Allah



Aku mencari Allah di dalam tindihan tanah
Aku mencari erti hidup di dalam gelumang ulat-ulat busuk
Aku mencari erti khalifah di dalam kehancuran kain kafan
Aku mencari erti alif di dalam bentuk tubuhku yang lurus seperti alif di dalam kemusnahan
Aku mencari erti dunia di dalam kegelapan tanah kubur
Aku mencari erti ketawa di dalam tangisan sepi sendirian bersama kepupusan

Kalian tahukah apa yang aku jumpa?
Kalian tahukah apa yang telah aku dapati?
Rasanya tidak
Tidak mungkin manusia yang di atas
Tahu cerita manusia yang di bawah

Tidak mengapa
Itu bahagian hidupku
Itu telah ditentukan bagiku

Cuma aku ingin berkongsi sesuatu yang sukar difahami
Tidak mengapa kalau tidak faham
Asalkan sudi untuk mendengar
Cukuplah bagiku

Cerita di dalam tanah
Satu cerita yang sama untuk semua

No comments:

Post a Comment