Wednesday 25 November 2015

Aku Firaun



Aku adalah Firaun
Cerita aku ini tiada apa yang istimewa
Sebab cerita aku juga adalah cerita kamu
Cerita kamu juga adalah cerita aku

Cuma aku ingin bercerita untuk kamu
Satu cerita yang kamu juga lalui
Iaitu cerita ketika aku membaca kitab loh mahfuzku
Kitab segala diri
Kitab tentang diri
Kitab tentang Allah

Ya, aku manusia zalim
Ya, aku mengaku tuhan
Semua manusia menghinaku
Tanpa mereka ketahui aku ini dari siapa?

Siapakah yang mereka hina
Aku yang lemah
Atau Tuhan yang menjadikan cerita Firaun

Ya Allah! Inikah cerita aku
Ya Allah! Sezalim itukah aku
Ya Allah! Aku berani mengaku tuhan?
Ya Allah! Begitukah cara aku mati
Ya Allah! Akanku turuti tulisan Mu itu
Ya Allah! Aku akan menjadi manusia zalim sama seperti yang sudah Kau tulis dalam kitabMu
Ya Allah! Aku akan mengaku tuhan seperti yang Engkau tuliskan

Bukankah Engkau pengarang cerita?
Bukankah Engkau penentu segala?
Bukankah aku hanya menurut semua tulisanMu tanpa soal?

Siapalah aku untuk mempersoalkan Engkau kenapa aku menjadi Firaun?
Firaun juga dari tuhan bernama Allah
Firaun tidak akan wujud kalau bukan Allah yang menciptakan
Manusia hanya tahu menghina aku
Sebab kitab Firaun bukan ditujukan kepada mereka
Kalau kitab Firaun aku
Allah bagi kepada mereka
Tahulah mereka kenapa aku menjadi Firaun?
Manusia memang begitu menghina sesuka hati
Mengeji sesuka hati
Tanpa memikirkan apa yang dihina
Apa yang dikeji
Adalah tetap datangnya dari Tuhan yang Satu Itu

No comments:

Post a Comment