Wednesday 6 May 2015

Mimpiku - Bab 1/2

Sewaktu di awal segalanya bermula
Aku sering bermimpi
Bermimpi benda yang belum pernah dimimpi
Bermimpi benda yang tidak pernah difikir
Bermimpi benda yang tidak terlintas difikiran
Bermimpi benda yang tidak pernah difahami
Bermimpi benda yang semua orang tidak pernah faham

Antara yang awal aku bermimpi
Aku menjadi mayat
Diriku dimakan ulat
Ulat di dalam rendaman air mayat sendiri
Ulat mayat berendam air hitam
Menyedut setiap darah busuk dan daging yang membusuk
Beribu-ribu, berjuta-juta
Memakan setiap inci tubuh busuk
Aku seolah-olah dipaksa melihat
Dari jarak yang amat dekat
Tidak pernah aku melihat apa pun benda sebegitu dekat
Benda yang ku lihat sebegitu dekat
Terasa amat besarnya ulat mayat

Aku bertanya
Itukah aku
Ya itulah aku
Aku yang sombong
Aku yang bongkak
Aku yang takbur
Aku yang riak
Aku yang zalim
Aku yang menipu
Aku yang memakan segala yang haram
Aku yang membuat segala yang haram
Aku yang sombong dengan tuhannya
Itulah aku

Habis kalau yang hancur musnah itu aku
Yang wujud dan bernafas dan bergerak ini siapa pula?
dot dot dot
(maaf, tidak boleh ku cerita)
Di sini perbezaan kefahaman akan berlaku
Tidak mungkin kau akan faham aku

Maka aku menangis semahu-mahunya
Apalah aku ini
Ada tangan, tangan pun hancur
Ada akal, akal pun busuk di makan ulat
Ada kaki, kaki pun hilang
Ada jantung, jantung pun tidak boleh nak berdenyut

Hinanya aku
Terasa diri aku yang punya
Rupa-rupanya bukan
Ada sesuatu yang punya
Sesuatu yang MAHA hebat
Tidak terungkai dek akal
Tidak terurai dek ilmu
Bersembunyi di dalam terang
Di sangka hilang rupanya nyata
Di sangka tiada rupanya di depan mata

Terima kasih Allah
Di dalam mimpi Dia mengajarku
Sesuatu ilmu yang disangka rahsia rupanya nyata
Rahsia yang bukan rahsia
Tersembunyi di sebalik nyata
Hanya yang faham akan faham
Yang tidak faham memang tak akan faham

Mudah rupanya ilmu rahsia ini
Cuma susah untuk nak buka
Itulah mimpi terawal ku
Bukan sekali datangnya
Berkali-kali malah sehingga kini
Masih mimpi yang sama
Berulang-ulang
Sudah terbiasa

Terima kasih Allah
Atas mimpi
Atas ilmu di dalam mimpi
Ku sangka tersembunyi
Rupanya nyata
Kuasamu tersangat hebat
Jumpa lagi Allah
Di dalam kehitaman air mayat bersama ulat

No comments:

Post a Comment