Sunday 13 April 2014

Mana Hadis Makrifat?

Aku terpanggil bercakap tentang tajuk ini kerana melayari google tentang beberapa kitab lama.
Ada antara mereka diluar sana berforum dan meminta hadis tentang makrifat untuk menjadikan ilmu makrifat ini satu ilmu yang wujud dan perlu dituntut, maka satu hadis perlu ada untuk jadikan ilmu ini 'valid' di dalam masyarakat.

Alangkah sedihnya melihat umat Islam yang seperti ini. Setiap ilmu itu hanya boleh dituntut bila ada hadis tentang ilmu itu. Adakah umat Islam sedar di dunia ini ada berjuta-juta ilmu yang tidak mampu dan tidak pernah di kira oleh sesiapa pun? dan perlukah kita kepada berjuta hadis tentang semua ilmu ini untuk membolehkan sesuatu ilmu itu dituntut?

Cepatlah mematangkan minda wahai umat Islam. Kalau ilmu Allah itu sahaja tidak mampu dikira, kita umat Islam apa perlu tunggu hadis untuk belajar ilmu. Selagi ianya satu ilmu, walau pun ilmu sebutir pasir atau ilmu sebuah gunung, pergi belajar.

Takkan masih tak tahu ilmu Islam adalah yang paling hebat suatu masa dulu dari ilmu orang barat. Kenapa pula sekarang ilmu barat dilihat seolah lebih hebat dari ilmu Islam? Sebab umat Islam tunggu hadis ke baru nak belajar ilmu? Sudah, cukuplah dengan semuanya perlu hadis, guna akal dan terus belajar.

Ilmu makrifat perlu ke hadis? Jawapannya mudah segala ilmu Allah tidak semestinya memerlukan hadis. Tidak cukupkah akal itu untuk menjadi 'hadis' kita. Tidak cukupkah Al-Quran itu ilmu dari Allah? Tidak cukupkah alam ini untuk menjadi ilmu kepada kita?

Habis tu khalifah itu tugasnya apa? Makan tidur, tidur makan? Al-Quran itu ilmu makrifat terbesar Allah atas muka bumi ini, malah Al-Quran itu banyak mengandungi pelbagai jenis ilmu. Cuma nak nampak ilmu makrifat itu dalam Al-Quran, terpulang pada diri yang ingin belajar, dan sudah tentu terpulang juga pada tuan punya ilmu makrifat, nak bagi atau tidak? Tapi belajar, tetap harus belajar.

No comments:

Post a Comment