Sunday 13 April 2014

Apa yang aku nampak?

Sebenarnya terus terang aku katakan, semasa Allah membuka segalanya untuk aku, aku jadi sangat takut untuk mengangkat mukaku. Apabila aku mengangkat mukaku untuk melihat orang, aku nampak betapa seksanya setiap wajah yang ku lihat itu ketika nyawanya direntap malaikat maut, aku melihat ulat berengga memakan setiap daging manusia yang ku lihat, aku juga melihat setiap tulang mereka hancur di depan mataku.

Aku juga melihat bagaimana malaikat Nungkar dan Nangkir membelasah mereka semuanya di dalam kubur kerana kufurnya mereka kepada Allah, satu-satunya tuhan yang wujud dan mewujudkan. Itulah yang berlaku kepada aku setiap saat dan hari dalam hidupku selama 7 bulan. Memang hampir gila dan hampir sasau dibuatnya. Aku sendiri tidak tahu macamana cara untuk menghentikan semua kefahaman ini.

Aku hanya berserah pada Allah, tuhan yang memilikki aku dan otakku. Apa yang aku lakukan, aku pergi bersembahyang dan berdoa di dua masjid, dan kebetulannya waktu solat di kedua-dua masjid yang aku sampai itu adalah waktu zohor. Masjid pertama yang aku kunjungi adalah Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar dan masjid yang kedua adalah Masjid Putrajaya, Putrajaya. Suatu masa dulu aku pernah melalui di hadapan kedua masjid ini dan aku pernah berniat untuk bersembahyang di dalamnya.

Maka kini sudah sampai masanya yang paling sesuai untuk aku tunaikan hasrat hatiku yang telah sekian lama terpendam iaitu hampir 15 tahun lamanya aku memasang niat untuk bersembahyang di dua masjid ini. Nampaknya Allah telah memakbulkan niat aku. Alhamdulillah.

Seingat aku hanya dua kali sahaja aku berdoa agar semua yang aku faham dan semua yang aku nampak itu, tidak ditunjukkan hingga ke dasar Allah, supaya aku masih mampu hidup dan melangkah di bumi ini. Syukur Alhamdulillah, Dia telah perkenankan doa aku. Barulah segala pandangan yang aku nampak dulu beransur-ansur hilang.

Segala kefahamannya tetap sama tidak berubah. Cuma aku sudah tidak nampak apa yang Allah nampakkan pada aku dalam 7 bulan yang pertama itu. Syukur Allah masih mahu menolong aku. Hanya Dialah penolong yang sebenarnya, tiada penolong selain Allah. Aku tidak memperincikan apa yang aku nampak di dalam 7 bulan pertama itu, mungkin masanya belum sesuai, atau mungkin Allah tidak mahu aku membukankan rahsianya lagi. Tunggulah bila Allah izinkan, aku akan buka, kalau Allah tak izinkan, aku akan simpan rahsia ini hingga aku berjumpa dengan Dia. Dia yang sangat aku takuti, kerana Dia sahaja yang layak kita takutkan.

No comments:

Post a Comment