Monday 21 December 2015

Terima kasih Di Atas Perasaan Ini Ya Allah


Engkau telah memberikan aku perasaan yang benar
Perasaan yang ramai orang tidak perasan
Perasaan yang ramai orang abaikan
Sedangkan itulah satu perasaan yang semua orang akan rasa
Sama ada dia seorang raja yang agung atau seorang manusia hina

Perasaan yang membuka segala rahsia diri
Dan segala rahsia alam
Semuanya yang bukan lagi rahsia sebenarnya
Sesuatu yang amat terang dan jelas
Apakah layak dipanggil rahsia

Biasanya yang tersembunyi dipanggil rahsia
Ini yang jelas tak akan hendak dipanggil rahsia
Bagaimankah yang terang dan jelas itu menjadi rahsia?
Aku sedang bingung Ya Allah
Melihatkan manusia melihat rahsiaMu secara terang
Tetapi tidak nampak

Bagaimanakah yang terang itu boleh menjadi rahsia?
Apakah pada bagaimana cara melihat?
Atau bagaimana cara memahami?
Atau Engkaulah sahaja yang boleh memberi faham
Aku pun hairan

Manusia mencari Mu di dalam terang
Allah itu di dalam terang tetapi tidak kelihatan
Di depan Allah
Di belakang Allah
Di bawah Allah
Di atas Allah

Ya Allah aku merepek lagi Ya Allah
Seperti yang pernah aku katakan dahulu Ya Allah
Yang mencari itulah yang sebenarnya yang dicari

Aku jumpa rahsia ini sebab Kau yang bagi nampak
Kalau tidak aku pun tak perasan
Tetapi bila dah perasan Engkau Ya Allah
Memang terlebih perasan
Ke mana sahaja wajahku dihadapkan
Disitulah ada kebesaran Engkau Ya Allah
(ayat terakhir ini terpaksa diubah supaya aku tidak dituduh sesat)

No comments:

Post a Comment