Friday 10 January 2014

Siapa Aku?

Dulunya aku pernah mendengar perkataan, Kenal Diri, Kenal Allah. Sewaktu itu umurkan dalam belasan tahun. Aku pun tidak faham maksud perkataan itu. Kenapa perlu kenal diri sendiri untuk mengenal Allah. Aku sendiri pun tidak faham sangat maksud perkataan itu. Aku pun tidak pernah untuk ambil tahu mengenai maksud perkataan itu sehinggalah satu peristiwa menimpa aku.

Sebaik sahaja peristiwa itu menimpa aku, bagaikan satu panahan petir dari Allah tepat mengenai kepala aku. Terus otak ku mencari semula maksud perkataan Kenal Diri, Kenal Allah. Sewaktu dalam perjalanan minda ku mencari diri. Aku tidak boleh tidur selama 72 jam iaitu bersamaan tiga hari. Bukan aku tidak letih, bukan aku tidak mengantuk, tetapi otak ku tidak mahu berhenti untuk mengenal siapa diri ku.

Masya Allah pada ketika itu, aku hampir gila, hampir mati, hampir sasau, hampir putus asa. Dalam tempoh dua bulan sahaja berat badanku susut hampir 17 kilo. Semuanya kerana perut ku tidak merasa lapar, kerana otak ku terlalu lapar mencari Siapa Aku?

No comments:

Post a Comment